Pierwsze objawy autyzmu u dziecka mogą pojawić się w pierwszych latach życia, często przed 3 urodzinami. Autyzm jest to spektrum zaburzeń, co oznacza, że ​​nie jest typową jednostką chorobową, która daje takie same lub bardzo podobne objawy u każdej osoby.

Co może zaniepokoić rodziców?

  1. Opóźnienie w rozwoju komunikacji i komunikacji:
  • Brak u dziecka gaworzeń lub wystąpienie pierwszych słów w określonym wieku (np. brak słów do 12miesiąca)
  • Trudności z nauką nowych słów lub zdań prostych
  • Brak odpowiedzi na własne imię, mimo że dziecko rozumie słowa
  • Trudności w naśladowaniu dźwięków, słów lub gestów
  1. Ograniczony kontakt kontaktowy:
  • Dziecko unika patrzenia w oczy podczas rozmów lub interakcji
  • Nie śledzi informacji lub tak, jak inne dzieci w jego wieku
  1. Brak zainteresowania interakcją związaną z funkcjonowaniem:
  • Dziecko wydaje się być obojętne na innych ludzi,
  • Unika zabaw w grupie, nie uczestniczy w grach specyficznych
  • Nie inicjuje kontaktu z innymi dziećmi ani dorosłymi
  1. Problem z rozumieniem i wyrażaniem emocji:
  • Trudności z rozpoznaniem emocji u innych osób (np. brak reakcji na smutek lub radość)
  • Silne reakcje na subtelną zmianę lub frustrujące sytuacje

5. Powtarzalne zachowanie w zainteresowaniach:

  • Dziecko powtarza specyficzne ruchy  (np. machanie rękoma, zamknięcie się w kółko, kołysanie się)
  • Silne przywiązanie do rutyny, trudność z przyjęciem zmian w regulaminie
  • Często poruszane są określone tematy lub przedmioty (np. zabawa jedną zabawką, specyficzne tematy zainteresowań)
  1. Nietypowe uciski sensoryczne:
  • Nadwrażliwość na dźwięki, światło, dotyk lub zapachy
  1. Brak umiejętności naśladowania :
  • Trudności z naśladowaniem prostych gestów, takie jak klaskanie czy machanie na pożegnanie
  • Brak zabaw symbolicznych, np. udawania, że ​​karmi lalkę lub rozmawia przez telefon

Co rozbić jeśli widzę niepokojące objawy?

Jeśli zauważają takie cechy dziecka, warto je uwzględnić z pediatrą lub specjalistą od rozwoju dziecka, które może być określone przez dziecko na podstawie badań. Wczesna diagnoza i wyjaśnienie może nastąpić po zapoznaniu się z jakością życia dziecka.

 

Dlaczego diagnoza jest tak ważna?

Diagnostyka dziecka w spektrum autyzmu (ASD) jest ważna z wielu powodów:

Wczesne leczenie : Wczesna diagnostyka umożliwia szybkie uruchomienie programów wsparcia i terapii, co może spowodować udostępnienie dziecka i jego umiejętności społeczne.

Dostosowanie edukacji : jednostki pozwalają na diagnozy nauczycieli i wychowawców, dostosowane metody nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, co może wpływać na jego komfort i działanie w szkole.

Wsparcie dla rodzin : Diagnoza daje dostęp do informacji i zasobów, które mogą pomóc im lepiej zrozumieć, jak swoje dziecko. Dostępne również wsparcie pomocnicze oraz połączenie z innymi rodzinami w sytuacji.

Zrozumienie zachowań : Diagnoza pozwala lepiej uwzględnić specyfikę zachowań dziecka, co może pomóc w zarządzaniu problemami i problematycznymi problemami.

Planowanie przyszłości : Znaczenie diagnozy, rodzina i można zastosować planowanie wsparcia i wsparcia w dalszym okresie, aby pomóc w następstwie i samodzielności w życiu.

Ochrona prawna : możliwość rozszerzenia usług, usług edukacyjnych i społecznych z zakresu wolności i praw osób z niepełnosprawnością.

Podnoszenie świadomości społecznej : Diagnoza może pomóc w podniesieniu świadomości w rodzinie, jak iw środowisku naturalnym, co może być dostępne w przypadku akceptacji i akceptacji dla dzieci z ASD.

diagnoza w zakresie spektrum autyzmu jest istotna, która może dotyczyć jakości życia dziecka i jego rodziny, a także dotyczy rozpatrywania kwestii wsparcia psychologiczno-pedagogicznego

 

Jak wygląda diagnoza dziecka w Gabinetach psychologicznych „Nitka”

Badanie ADOS-2 to proces wieloetapowy, przeprowadzany w specjalnie przygotowanym i kontrolowanym środowisku, zaprojektowanym tak, aby umożliwić dokładną ocenę zachowań dziecka.

  1. Przed rozpoczęciem właściwej oceny, specjalista przeprowadza wstępne spotkanie z rodzicami lub opiekunami, aby zebrać niezbędne informacje na temat historii rozwojowej i zachowań badanej osoby. Zapewnia to lepsze zrozumienie kontekstu i potrzeb indywidualnych.
  2. Sesja odbywa się w spokojnym, wolnym od rozpraszaczy pokoju, który jest odpowiednio wyposażony w materiały potrzebne do przeprowadzenia badania.
  3. Podczas samej sesji, specjalista wykonuje z badaną osobą serię standardowych czynności i zadaje pytania zaprojektowane specjalnie do oceny komunikacji, interakcji społecznych i zachowań zabawowych. Zadania te są dostosowane do wieku, poziomu rozwoju i podejrzewanych trudności.
  4. Po sesji specjalista dokładnie analizuje zachowanie zgodnie z kryteriami ADOS-2, oceniając obecność cech typowych dla zaburzeń ze spektrum autyzmu.
  5. Rodzice lub opiekunowie są zapraszani na spotkanie, podczas którego specjalista omawia wyniki badania, odpowiada na pytania i, w razie potrzeby, proponuje dalsze kroki, takie jak dodatkowe badania, interwencje terapeutyczne czy wsparcie edukacyjne.

Podczas całego procesu kładziemy duży nacisk na zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa osobie badanej, co jest kluczowe dla uzyskania wiarygodnych wyników.

Diagnozę Spektrum autyzmu w Gabinetach psychologicznych Nitka przeprowadza certyfikowana psycholożka Aurelia Foremniak