Czym jest badanie ADHD Conners 5?

Badanie ADHD Conners 5 znane również jako Skala Connersa 5, to renomowane narzędzie diagnostyczne stosowane do oceny objawów zaburzenia deficytu uwagi z hiperaktywnością (ADHD) u dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Skala ta opiera się na szczegółowych kwestionariuszach, które oceniają szeroki zakres zachowań i objawów związanych z ADHD, a także z innymi zaburzeniami i problemami behawioralnymi. Narzędzie to zostało zaprojektowane, aby pomagać w identyfikacji, diagnozie i monitorowaniu ADHD oraz wspomagać planowanie odpowiednich interwencji.

W jakich sytuacjach zaleca się skorzystania z badania ADHD Conners 5?

Skorzystanie z badania ADHD Conners 5 jest zalecane w różnych sytuacjach, dostosowanych do poszczególnych grup wiekowych

Dla dzieci

  • Pojawienie się objawów sugerujących ADHD, m.in. takich jak trudności z koncentracją, nadmierna aktywność lub impulsywność, które wpływają na ich funkcjonowanie w szkole i w domu.
  • W przypadkach, kiedy nauczyciele/rodzice obserwują zachowania mogące wskazywać na problemy z uwagą lub nadmierną aktywność.
  • W celu zróżnicowania ADHD od innych możliwych zaburzeń rozwojowych, takich jak zaburzenia uczenia się lub zaburzenia ze spektrum autyzmu.
  • Ocena efektywności zastosowanych metod wychowawczych, terapeutycznych lub medycznych w leczeniu ADHD.

Dla młodzieży

  • W sytuacjach, gdy młodzież wykazuje problemy z organizacją, planowaniem i wykonaniem zadań, co negatywnie wpływa na ich wyniki w nauce lub relacje z rówieśnikami.
  • Widoczne są u młodzieży nagłe zmiany zachowań, które mogą wskazywać na rozwijające się lub niezdiagnozowane wcześniej ADHD.
  • W celu wsparcia procesu przejścia z edukacji dziecięcej do dorosłości, w tym planowania edukacyjnego i zawodowego z uwzględnieniem potencjalnego ADHD.
  • W celu różnicowania ADHD od innych problemów psychologicznych typowych dla okresu dojrzewania, takich jak depresja, lęk czy zaburzenia odżywiania.

Zastosowanie badania ADHD Conners 5 może pomóc w dokładnej diagnozie oraz zaplanowaniu odpowiedniej terapii i wsparcia.

Jak przebiega badanie ADHD Conners 5?

Proces diagnostyczny z wykorzystaniem skali ADHD Conners 5 jest wieloetapowy i dokładny, zapewniając kompleksową ocenę objawów ADHD. Oto szczegółowy opis przebiegu tego badania:

  1. Badanie rozpoczyna się od wyboru osób, które najlepiej znają dziecko/młodzież. W przypadku dzieci i młodzieży zazwyczaj są to nauczyciele i rodzice. W zależności od wieku i sytuacji osoby badanej, do oceny mogą być zaproszeni również inni opiekunowie lub bliskie osoby.
  2. Wybrani respondenci wypełniają szczegółowe kwestionariusze Conners 5, które zawierają pytania dotyczące różnych aspektów zachowania, uwagi, emocji i funkcjonowania społecznego osoby badanej. Pytania są zaprojektowane tak, aby odzwierciedlać szeroki zakres objawów ADHD oraz związanych z nim trudności.
  3. Po zebraniu odpowiedzi, specjalista analizuje wyniki, porównując je z normami wiekowymi i płciowymi. Pozwala to ocenić na ile zgłaszane zachowania są typowe lub nietypowe dla danej grupy wiekowej i płci. Wyniki są prezentowane w formie skal i wskaźników, które odnoszą się do różnych obszarów funkcjonowania.
  4. Specjalista interpretuje wyniki, biorąc pod uwagę nie tylko surowe wyniki, ale także kontekst życia osoby badanej, jej historię rozwoju i inne istotne informacje. Celem jest zrozumienie, czy i w jakim zakresie obserwowane zachowania i trudności mogą być wynikiem ADHD.
  5. Na koniec specjalista przygotowuje szczegółowy raport, który zawiera wyniki badania, ich interpretację oraz zalecenia. Mogą to być zalecenia dotyczące dalszych badań, konkretnych interwencji edukacyjnych, behawioralnych, terapeutycznych lub medycznych.
  6. Specjalista spotyka się z osobą badaną i/lub jej rodzicami (opiekunami) w celu omówienia wyników, odpowiedzi na pytania i omówienia zalecanych kroków.

Badanie ADHD Conners 5 jest narzędziem wspomagającym proces diagnostyczny i planowanie interwencji, i jak każda metoda diagnostyczna, najlepiej jest stosować je jako część szeroko zakrojonej oceny, włączając wywiad z osobą badaną i jej rodziną, a także, w razie potrzeby, dodatkowe testy i obserwacje.

Czym się różni ADHD Conners 5 od innych metod diagnostycznych?

Badanie ADHD Conners 5 różni się od innych metod diagnostycznych pod kilkoma kluczowymi względami:

  • Jedną z najbardziej wyróżniających cech ADHD Conners 5 jest wykorzystanie informacji z wielu źródeł – w zależności od wieku samego badanego, nauczycieli i rodziców. To wieloaspektowe podejście daje pełniejszy i bardziej zróżnicowany obraz funkcjonowania osoby, w przeciwieństwie do metod, które opierają się wyłącznie na ocenie klinicznej czy jednoźródłowej informacji.
  • To znormalizowane narzędzie, które posiada precyzyjne normy oparte na wieku i płci. Dzięki temu umożliwia porównywanie zachowań badanej osoby z zachowaniami typowymi dla jej grupy wiekowej i płci, co nie zawsze jest możliwe w mniej znormalizowanych metodach diagnostycznych.
  • Ocenia szeroki zakres objawów związanych z ADHD i trudnościami współwystępującymi, takimi jak problemy emocjonalne, behawioralne czy trudności z uczeniem się. Daje to bardziej szczegółowy obraz problemów niż inne, bardziej ogólne narzędzia.
  • Skala Connersa 5 została opracowana na podstawie szerokiej bazy dowodów naukowych i jest regularnie aktualizowana, aby odzwierciedlać najnowsze badania w dziedzinie ADHD. W porównaniu inne metody mogą nie mieć tak silnego oparcia empirycznego lub mogą być oparte na przestarzałych koncepcjach.

Kto prowadzi badanie ADHD Conners 5 w Szczecinie?

W Szczecinie badanie ADHD Conners 5 prowadzone jest przez wykwalifikowanych psychologów, którzy specjalizują się w diagnozie i leczeniu zaburzeń rozwojowych i behawioralnych u dzieci i młodzieży. Jeśli poszukują Państwo zaufanego miejsca, gdzie można przeprowadzić to kompleksowe badanie, serdecznie zapraszamy do skorzystania z profesjonalnych usług naszego gabinetu „Nitka” w Szczecinie.